Macri’s – Despre injuratura la romani. De la Pi*da ma-sii la M*ie Ponta.

Daca in relatia cu divinitatea romanii au dovedit, de-a lungul zbuciumatei lor istorii, oarece consecventa, despre  modul cum se desfasurau lucrurile in tot ce tine de sex in aceeasi perioada, nu stim prea multe. Ne putem inchipui ca stramosii nu tratau lucrurile mult diferit de noi, pentru ca aschia nu sare departe de trunchi, nu? Dar daca mergem la izvoarele istorice, vedem ce usor este sa te inseli. Mai ales cand suntem descrisi de catre altii, din alte natii.

Romanul de rand este indeobste descris ca pudic si extrem de credincios, de catre calatorii straini care s-au perindat pe aceste meleaguri, in evul mediu si mai tarziu. Sa fie asta rezultatul necunoasterii limbii autohtonilor, astfel  ca imputernicitii, ambasadorii si calatorii straini nu intelegeau prea bine ce era la gura lor? Greu de spus.

Dar un episod descris de catre Adolphe Billecocq, consul al Frantei pe la jumatatea sec. XIX, pare sa confirme aceasta parere. El ne povesteste anecdota cu mitropolitul, a carui caleasca impotmolita in noroi n-a putut fi scoasa de catre surugii o zi intreaga. Mitropolitul exasperat, vazand apropierea noptii, intreaba ce s-ar mai putea face.  Atunci seful surugiilor, smerit, ii spune ca ar putea rezolva problema, daca le-ar da Sfintia Sa ingaduinta sa injure in timpul operatiunii! Uimit, prelatul le spune ca daca doar asta ii opreste, el  isi va astupa urechile. Indata, sub ploaia de injuraturi obscene si blasfemitoare, onomatopee si amenintari, pe care francezul spunea ca s-ar simti stanjenit sa le traduca, caii o zbughesc de parca ar fi fost manati din urma de flacarile focului cel mare!

Ca unul care a lucrat cativa ani cu echivalentul modern al surugiilor, respectiv soferii profesionisti, pot sa spun ca modul de rezolvare al problemelor delicate, in domeniul transporturilor, nu s-a schimbat prea mult in ultimii 200 de ani!

De buna seama abundenta de injuraturi neaose, cu tenta sexuala, dovedeste ca poporul nostru studia cu osardie si aplicatie, din cele mai vechi timpuri, domeniul  sexual. Si nu avea cum sa fie altfel, de vreme ce sexul aduna in jurul sau mize mari, cateodata extreme: boli grave, incest, viol, casatorie, adulter, abuzuri etc.

Iar faptul ca atentia acordata actului sexual era preocupare permanenta si pentru stapanirea din tarile romane, reiese si din articolul de lege din Codul lui Nicolae Mavrocordat, articol care sanctiona violul:  “Celui ce va fi prins cu stromeleagul invartosat primprejurul partilor fatatoare ale muierii i se va taia scarbavnicul madular, intru vesnica lui nefolosinta.”

Hotarat lucru, nu era de joaca cu violul pe vremea fanariotilor!

Asadar  injuraturile romanesti erau inca de pe atunci savuroase, starnind  ‘’admiratia” strainilor. Lucrul acesta s-a pastrat neschimbat de-a lungul timpului, dupa cum aveam sa constat prin anii ’80, in timpul facultatii. Toti colegii nostri de studentie straini, fie ei arabi, greci sau africani, injurau in limba romana. Culmea este ca si Fausto, un costarican, convins – pana la venirea in Romania – ca nu exista limba in care sa se injure mai scarbos decat in spaniola,, o daduse tot pe romaneste.

Si pare normal asa, de vreme ce chiar si in zilele noastre, injuratura neaosa, cu trimiteri sexuale, se rosteste cu mult mai multa energie, decat  un  oarecum firav  ‘’f*ck you’’. Caci englezismele, ca injuraturi, par mai degraba o fuga de vulgaritatea pe care organele amintite, si actiunile pomenite, o fac mai greu digerabila pentru unii, dintre cei cu aer de Cambridge si fumuri de Oxford.

Despre injuratura de baza la romani, cea cu trimitere in organul sexual de origine, s-au pronuntat destui autori, unii cu studii psihologice, asa ca n-o sa dezvolt subiectul. Concluzia este ca, desi luata ca atac la persoana, ea este la origine una de oarece simpatie, incercand anularea responsabilitii unui act necugetat sau prostesc, printr-o calatorie in timp a celui in cauza, dincolo de momentul in care “prostul”a luat nastere.  Absolvindu-l deci de vina de a fi prost.

Din acest punct de vedere, acel :‘’Ba, esti prost!”, al lui Cocosila, prietenul lui Moromete, era mai rau decat o trimitere in pi*da ma-sii a interlocutorului. Care te absolvea oarecum de vina de a te fi nascut cu organul gandirii atrofiat, pe cand verdictul lui Cocosila era definitiv!

Imbogatirea simbolistica a injuraturilor neaose s-a facut de multe ori combinand simbolurile sexuale si religioase. Poate si pentru ca de-a lungul istoriei cele doua domenii erau pline de tabuuri, ceea ce marca existenta taranului roman in mod particular, starnindu-i tulburari si angoase. Si cum societatea  a trecut mai intai prin matriarhat, se pare ca romanii au ramas cu reminiscente din acea perioada. Astfel  Dumnezeul ma-tii este in mod cert mai puternic decat Dumnezeul lu’ tactu’. La fel ca Pastele ma-tii, biserica ma-tii, anafura ma-tii , precum si alte simboluri crestine personalizate astfel. Influenta femeii in viata gentilica pare astfel a se transmite perpetuu generatiilor viitoare.

Binenteles ca nu este usor pentru un strain sa inteleaga abundenta de folosire in limbaj a injuraturii de mama. Unii, desi au stat multi ani in Romania, au parasit-o fara sa o fi putut  totusi intelege.

Un exemplu care-mi vine in minte este cel al arhitectului german, pe care Carol al II-lea l-a adus in Romania pentru a-i proiecta diversele cladiri de construit. Acesta a stat la noi mai mult de zece ani, dupa care, in ciuda salariului extrem de atractiv, vine la Carol si-i spune sa-l  ierte, dar vrea sa se intoarca in Germania. Regele, consternat, incearca sa inteleaga, il intreaba daca salariul este prea mic, daca are nemultumiri legate de contract?

Nu, raspunde neamtul mirat.

-Atunci de ce vrei sa pleci, ce te nemultumeste?

-Majestate, nu mai pot trai in tara asta, cu oamenii astia!

-Dar de ce? Cu ce te-au suparat?

-Majestate, prea mult  “Pi*da mosii”, nu mai pot.

-….?

-Majestate, in tara asta daca un tanar se ineaca in lac, toata lumea zice: ‘’Asta este, pi*da mosii’’. Daca deraiaza un tren si mor 100 de oameni, toata lumea zice:’’ Pi*da mosii, s-a intamplat’’. Daca vine un cutremur, si mor 50.000 de oameni, romanii zic: ”Pi*da mosii, n-au avut zile’’.  Majestate, prea multa pi*da mosii, nu mai pot, plec!

Mai aproape de zilele noastre, in epoca moderna, s-a produs o revolutie in sexualitatea noastra, deoarece romanul  a descoperit sexul oral. Cum la inceput el era apanajul prostituatelor frantuzoaice, de unde si expresia “a o face a la francaise’’, era socotit un lucru rusinos. Cu care nu te prea laudai, poate doar prietenilor foarte apropiati. Iar femeia  cu care barbatul il practica era socotita umilita. Pecetea asta de lucru rusinos  si umilitor s-a transferat si injuraturii care nu a intarziat sa apara: M*ie!

Interesant la aceasta ultima injuratura este faptul ca a devenit uzuala in ultimul timp si in randul sexului frumos. Cu precizarea ca daca barbatii o practica cu asiduitate, adresand-o in egala masura si femeilor si altor barbati, doamnele o folosesc cu precadere in politica! Ceea ce, nu-i asa, ii da un aer mai pronuntat de fronda, de revolta  extrema.

Din pacate pentru el, in ultimul timp, prim ministrul tarii noastre a reusit performanta de a atrage asupra sa injuraturile a sute de mii de romani, propagate viral pe internet. Cea care a prins cel mai mult a fost, paradoxal, forma moderna de exprimare, directa, fara drept de apel: M*ie, Ponta! Dar cum umorul nu ne paraseste, chiar si in momentele noastre politice incarcate de tensiune, ea a fost transformata intr-un interesant: Puie, Monta! Pe care l-am vazut in postari, comentarii, pe insigne, desene, pancarte, ca un port drapel al unei generatii de tineri sictiriti de clasa noastra ‘’politica”.

Si asa am trecut, dupa 2000 ani, de la Pi*da ma-tii, la Puie Monta!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s