Gelou, Gilău, Gyula, Gulyás!

Caricatura Silviu_Macrineanu

Ce sa fac eu duminica seara, pe la ora 20.00, ca tot romanul doldora de parale si de hobiuri(hobby-uri?) sofisticate, si plictisit de atata abundenta de bunatati? Hai sa fac ceva de mancare, ca maine pe la ora 12.00 sa nu aud iar Corul Flamanzilor interpretat in direct la mine  in apartament, de orchestra de camera si camara.

Dar ce naiba sa mai fac de mancare? Lipsit de inspiratie imi pica sub ochi un post pe care l-am scris despre secui si steagul lor saptamana trecuta (https://silviumacrineanu.wordpress.com/2013/02/10/steagul-sus-sau-coada-sus/). Salvare! O sa fac un gulas! Sau Gulyás. Sau Guiaş? Ma rog, o mancare pe cinste, oricare ar fi numele ei original.

Pus pe fapte mari m-am luat de treaba. Am tocat, taiat, curatat, transat tot ce era nevoie. Le-am aruncat pe toate in tigaie, am potrivit focul, am aruncat si un strop de vin deasupra, alt strop de vin in pahar, si m-am pus pe filozofat. In bucatarie, ca tanti Agatha, ca acolo vin ideile mai pe indelete.

gulas

Si ma gandeam eu asa, la ungurii astia de ne dedera gulasul, cum mancau ei saracii carne cruda fragezita sub saua calului. Bine, bine dar de ce animal era carnea aia? De vita, de oaie, de cal? Nu cumva ungurii isi mancau chiar calul de sub ei asa cum umblau ei cu treburile razboiului hai-hui prin lume? Azi un cotlet, maine un biftec, si tot asa pana-l gatau! Apoi se dadeau jos de pe schelet si aruncau arcanul dupa alt cal. Asa s-ar explica de ce le placea lor sa stapaneasca Tarile Romane, unde cresteau si atunci puzderie de cai. Si de ce domnitorii nostri treceau cu repetitie caii pe lista marfurilor interzise la export. Bag seama asa-i tineau flamanzi pe unguri, ceea ce le slabea acestora puterile in caz de razboi. O sa cercetez mai atent izvoarele medievale sa vad daca in vechea tactica romaneasca de restriste: “otraviti fantanile, ardeti holdele, ascundeti femeile!”, nu era cumva si un addendum:”ascundeti caii”!

Acum realizez ca treaba cu mancatul cailor era treaba serioasa, de vreme ce tributul tarilor romane catre turci presupunea si trimiterea la Tarigrad a numeroase turme de boi! Deci nici flamanzilor de turci nu le dadeam cai, ca sa-i faca ghiudem si babic, sa prinda putere necredinciosii. Si lor le place calul nespus, dovada ca si salamurilor respective le dau de multe ori forma de potcoava, ca sa stie si comisarii UE de ce provenienta este carnea folosita ca principal ingredient.

Revenind la unguri, ma intreb unde purtau ei gulasul cand il gateau, daca erau pe drumuri permanent? Ca fiind migratori saracii nu stiau de oale si ulcele, pe care oricum n-ar fi avut cum sa le faca, de vreme ce le interzicea regulamentul militar sa coboare de pe cal. Sau unde purtau paprika cea iute si vestita, fara de care mancarea lor ar fi fost o banala tocanita valaha?  O gramada de intrebari frate, chiar ca m-am luat de filozofat.

Hai mai bine sa mai pun putin vin, in pahar binenteles, ca in mancare se pune doar o data la inceput!

Noroc! Szervusz!

Silviu Macrineanu

Lasă un răspuns

